Kochaj to, co robisz, a nigdy nie przepracujesz dnia w swoim życiu, lub tak mówią. Ale czy Twoje hobby jest szansą na biznes, której jeszcze nie odkryłeś? Od domowych biznesów po światowy sukces - oto 6 przedsiębiorców, którzy przekształcili swoje hobby w biznes.

  1. Michael J Kittredge - Yankee Candle


    Kittredge i jego syn (Źródło: Mass Live)

    Historia startu Yankee Candle jest prawie tak samo słodka jak zapachy babeczek, które sprzedają. Michael Kittredge tak naprawdę swoją pierwszą świecę zapachową zrobił jako dziecko w 1969 roku. Przetopił woskowe kredki jako domowy prezent świąteczny dla swojej matki.

    Kiedy jego sąsiedzi zobaczyli, co zrobił, zaczęli je od niego kupować, a on wykorzystał pieniądze, aby kupić więcej składników.

    Firma została oficjalnie założona, gdy Kittredge był w szkole średniej, gdzie dołączyli do niego jego przyjaciele Donald McIver i Susan Ombreski. W 1975 roku założyli pierwszy sklep w South Hadley, Massachusetts - który stoi do dziś!

    Yankee Candle jest obecnie globalnym sukcesem z przychodem ponad 840 milionów dolarów i posiada sklepy w ponad 560 lokalizacjach na całym świecie.
  2. James Watt i Martin Dickie - BrewDog

    (Źródło: Draught Lines)

    Szkocki duet stojący za rzemieślniczym browarem i siecią pubów, BrewDog, zainspirował się miłością do dobrego piwa.

    Obaj byli fanami kufla. Jednak znudziły ich te same stare piwa, które dominowały na brytyjskim rynku piwnym. Zainspirowało ich to do warzenia własnego piwa i w 2007 roku założyli firmę - i od tamtej pory nie oglądają się za siebie.

    W ciągu zaledwie 2 lat istnienia BrewDog był już największym niezależnym browarem w Szkocji. Ten sukces sprawił, że otworzyli 46 barów w całej Wielkiej Brytanii, a nawet w Europie i USA.

    W 2018 roku całkowity przychód BrewDog wynosi imponujące 78 milionów funtów. A dzięki temu, że ich Punk IPA pozostaje najlepiej sprzedającym się piwem rzemieślniczym przez czwarty rok z rzędu, trudno jest zobaczyć, że zwalniają.
  3. Joseph Munns i Anna Bridgen - BakedIn

    (Źródło: This is Money)

    Pewnego dnia w 2013 roku w drodze do pracy dwaj pracownicy IT, którzy dzielili się windą do pracy, weszli na temat pieczenia.

    Oboje uwielbiają gotować, zwłaszcza korzystając z subskrypcyjnych zestawów przepisów, które znacznie ułatwiają całą pracę, i zastanawiali się, czy mogliby uczynić pieczenie równie łatwym.

    Ponieważ opinie klientów są niezbędne przy zakładaniu własnego biznesu, obmyślili plan przetestowania swojego nowego pomysłu. Wraz z przyjaciółką Elainą, Joe i Anna wzięli udział w wielu targach szkolnych, festiwalach i jarmarkach, aby sprawdzić, jak społeczeństwo reaguje na ich produkty.

    Pudełka z wypiekami okazały się strzałem w dziesiątkę i tak narodził się BakedIn! Tak dobrze, że znany cukiernik Michel Roux opracowuje teraz wyłącznie dla nich przepisy.
  4. William Boeing - The Boeing Company

    (Źródło: Disciples of Flight)

    Był rok 1909, kiedy William Boeing po raz pierwszy zobaczył załogową maszynę latającą. I to był moment, w którym zakochał się w samolotach. To spotkanie zainspirowało Boeinga do rozpoczęcia lekcji latania w Glenn L Martin Flying School w Los Angeles, gdzie następnie kupił jeden z samolotów Martina.

    Wkrótce po tym, jak został pilotem, nowy samolot Boeinga uległ uszkodzeniu i powiedziano mu, że części nie będą dostępne przez wiele miesięcy. To był moment żarówki Boeinga i jego drugiego pilota - powiedział przyjacielowi: "Możemy sami zbudować lepszy samolot i zbudować go szybciej." I tak też zrobili!

    Boeing rozpoczął działalność w 1916 roku, tworząc samoloty dla marynarki wojennej USA. The Boeing Company jest obecnie spuścizną po wielkim Williamie Boeingu. W 2018 roku, ponad 100 lat po założeniu, odnotowała 93,3 mld dolarów sprzedaży.
  5. Levi Roots - Reggae Reggae Sauce

    (Źródło: Champion Speakers)

    Często okrzyknięty największym sukcesem Dragon's Den, Levi Roots i jego słynne sosy kuchenne pochodziły ze skromnych początków. Jego hobby? Pomaganie babci w jej kuchni w Clarendon na Jamajce. Tutaj, jak twierdzi, poznał sekret mieszania karaibskich smaków.

    Po przeprowadzce i dorastaniu w Brixton, Levi kontynuował produkcję swojego niesławnego sosu dla własnych dzieci. Następnie, na początku lat 90-tych, połączył swoją miłość do jedzenia i muzyki, aby stworzyć swoją "Rasta'raunt" w ramach festiwalu Notting Hill.

    Sukces Leviego został zapewniony po występie w Dragon's Den, gdzie inwestycja w wysokości 50 000 funtów pomogła wprowadzić sos na półki sklepowe Sainsbury's.

    Teraz Levi skupia się na rozbudowie swojej marki w innym kierunku. Niedawno otworzył Levi's Carribean Smokehouse w Londynie, gdzie klienci mogą cieszyć się jamajskim kąskiem i muzyką na żywo.
  6. Satoshi Tajiri - Pokémon

    (Źródło: Nintendo Soup)

    Franczyza Pokémon jest jedną z najbardziej popularnych w historii, zwłaszcza wśród dzieci i osób szukających ponownego przeżycia nostalgii lat 90. A hobby stojące za tym biznesem jest równie wyjątkowe.

    Jako dziecko, Satoshi Tajiri otrzymał przydomek 'Dr Bug' z powodu swojej miłości do zbierania robaków. Teraz, gdy spojrzymy na słynne hasło Pokémonów, "Gotta catch 'em all", wszystko zaczyna się układać w całość...

    Łącząc swoje dziecięce hobby zbierania robaków z późniejszą pasją projektowania gier wideo, Tajiri przedstawił swój pomysł na Pokémon firmie Nintendo, która była pod wrażeniem jego reputacji i postanowiła go zatrudnić.

    Teraz na szczycie list najlepiej zarabiających franczyz medialnych i z spin-offami, takimi jak Pokémon GO, osiągającymi 2 miliardy dolarów, nie sądzimy, że ktokolwiek będzie się teraz śmiał z Dr Buga.

Jak przekształcić swoje hobby w biznes

Jeśli chcesz albo zarobić trochę zysku z lub zrobić karierę ze swojego hobby to teraz jest idealny czas, aby zacząć. Side hustle to idealny początek dla hobbysty-przedsiębiorcy, więc dlaczego nie skorzystać z kwitnącej gospodarki gigowej? Nie musisz nawet rezygnować z dotychczasowej pracy!

Zalecamy, aby uzyskać pierwszą sprzedaż, zanim opuścisz swoją dzienną pracę. W ten sposób będziesz wiedział, czy twój model biznesowy jest skalowalny i czy byłbyś w stanie utrzymać się z zysków.

Jeśli nie jesteś pewien, czy zaklasyfikowałbyś siebie jako "hobbystę", dowiedz się więcej o tym, jak Twój typ osobowości wpłynie na Twój biznes tutaj.